Jakie są koszty zatrudnienia pracownika na umowę o pracę?

Gdy biznes się rozwija, naturalną koleją rzeczy jest zatrudnienie pracownika.

Umowa o pracę

Umowa o pracę

Najpopularniejszą formą zatrudnienia w Polsce jest umowa o pracę. W tym przypadku prawa pracowników zabezpiecza Kodeks Pracy.

Pracownik odgórnie ma zagwarantowane minimalne wynagrodzenie, urlop, prawo do zasiłku, czy chociażby okres wypowiedzenia.

Umowa o pracę jest też najlepiej postrzeganą formą zatrudnienia przy staraniu się o kredyt hipoteczny.

A jakie są koszty umowy o pracę? Ile z kwoty brutto zostaje pracownikowi na rękę i ile dodatkowo dopłaca pracodawca?

Wynagrodzenie brutto vs. wynagrodzenie netto

Do analizy przyjmiemy wynagrodzenie brutto w wysokości 8.000,00 zł.

Składniki wynagrodzeniaWartość
Wynagrodzenie brutto8.000,00
Ubezpieczenie emerytalne (9,76%)-780,80 zł
Ubezpieczenie rentowe (1,50%)-120,00 zł
Ubezpieczenie chorobowe (2,45%)-196,00 zł
Ubezpieczenie zdrowotne (9,00%)-621,29 zł
Zaliczka na PIT (12,00%)-498,00 zł
Wynagrodzenie netto 5.783,91zł

Od kwoty brutto potrącane jest łącznie 2.216,09 zł, a to nie koniec przygody…

Wynagrodzenie brutto vs. całkowity koszt

Składniki wynagrodzenia, potrącane z kwoty brutto, to nie jedyne obciążenia z tytułu umowy o pracę. Pracodawca „dorzuca” do tego swoją część.

Obciążenia pracodawcyWartość
Ubezpieczenie emerytalne (9,76%)780,80 zł
Ubezpieczenie rentowe (6,50%)520,00 zł
Ubezpieczenie wypadkowe (1,67%)133,60 zł
Fundusz Pracy (2,45%)196,00 zł
Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (0,10%)8,00 zł
Razem1.638,40 zł

Całkowity koszt wynagrodzenia pracownika zatrudnionego na umowę o pracę na 8.000,00 zł brutto miesięcznie to łącznie 9.638,40 zł.

Różnica między całkowitym kosztem wynagrodzenia (kwotą, jaką musi zainwestować pracodawca), a kwotą netto (wypłatą na rękę) to aż 3.854,49 zł.

Do analizy kosztów zatrudnienia na podstawię umowy o pracę gorąco polecamy poniższy kalkulator:

PORADNIK PRZEDSIĘBIORCY

Przywileje pracownika

Przywileje pracownika z Kodeksu Pracy również mają swoją cenę…

Nie zapominajmy, że umowa o pracę wiąże się z:

  • kosztem szkoleń BHP i badań medycyny pracy,
  • płatnym urlopem wypoczynkowym (oraz ekwiwalentem za niewykorzystany urlop),
  • wynagrodzeniem chorobowym (za pierwsze 33 dni L4 płaci pracodawca),
  • odprawą.

Umowa o pracę – niezbędne dokumenty

Zastanawiasz się, jakie dokumenty musisz skompletować w celu zawarcia umowy o pracę?

Koniecznie zajrzyj tu: DOKUMENTY KADROWE

W analizowanym przykładzie założono m.in.:

  • podstawowe koszty uzyskania przychodów (praca w miejscu zamieszkania),
  • pierwszy próg podatkowy (limit 120 tys. zł rocznie),
  • rezygnację pracownika z PPK.


⇒ BLOG

⇒ STRONA GŁÓWNA