Po raz kolejny zmienił się sposób składania sprawozdania finansowego…
Jednostki wpisane do Rejestru Przedsiębiorców w KRS nie składają już podpisanych skanów, jak to miało miejsce w zeszłym roku.
Ministerstwo postawiło przed nami nowe wyzwanie – Elektroniczne Sprawozdanie Finansowe.
Sprawozdanie Finansowe jako JPK
Sprawozdanie finansowe “po nowemu” składane jest w formie pliku JPK.
Owy plik musi zostać podpisany elektronicznie (podpisem kwalifikowanym lub Profilem Zaufanym) przez:
- osobę odpowiedzialną za prowadzenie ksiąg rachunkowych – księgową,
- kierownika jednostki, czyli WSZYSTKICH członków zarządu.
Podpisanie sprawozdania finansowego
Zdecydowanie polecamy tegoroczne sprawozdanie finansowe podpisać Profilem Zaufany.
Jest to sposób prosty i darmowy. Informacje o tym, jak założyć Profil Zaufany znajdziemy TU. Założenie profilu za pośrednictwem banku zajmuje ok. 2 minut.
Jak już zdobędziemy Profil Zaufany przechodzimy do poniższej instrukcji.
Podpisanie sprawozdania krok po kroku
- Na maila otrzymali Państwo od nas sprawozdanie w formacie XML. Plik ten jest już przez nas podpisany.
- Sprawozdanie ściągamy na pulpit.
- Otwieramy poniższy link:
https://www.gov.pl/web/uslugi/podpisz-dokument-elektronicznie-wykorzystaj-podpis-zaufany - Klikamy niebieski przycisk PODPISZ LUB SPRAWDŹ DOKUMENT oraz logujemy się za pośrednictwem Profilu Zaufanego.
- Po zalogowaniu się, system przekieruje nas z powrotem na stronę Ministerstwa Cyfryzacji. Tu dodajemy otrzymane od nas sprawozdanie finansowe (patrz. Ad.5).
- Klikamy niebieski przycisk PODPISZ.
- Podpisany plik ściągamy na pulpit.
Zatwierdzenie sprawozdania finansowego
Czas na zatwierdzenie sprawozdania finansowego za 2018 rok jest do 30.06.2019 roku (zakładając, że rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym).
W tym celu należy zwołać tzn. Zwyczajne Zgromadzenie Wspólników oraz podjąć niezbędne uchwały.
Wzór uchwały zatwierdzającej sprawozdanie finansowe znajduje się TU.
Następnie Wspólnicy muszą podjąć decyzję, co zrobić z wynikiem finansowy (zyskiem/stratą) za 2018 rok .
Zysk netto można przeznaczyć na wypłatę dywidend dla wspólników. Należy jednak pamiętać, że od wypłaconych środków, będzie trzeba zapłacić 19% podatku dochodowego. Chcąc zatrzymać środki w spółce, najczęściej przeznacza się je na podwyższenie kapitału zapasowego.
Jeśli dany rok podatkowy zakończył się stratą, to wspólnicy muszą zdecydować, w jaki sposób zostanie ona pokryta, np. ze wspomnianego wcześniej kapitału zapasowego.
Wzory uchwał można pobrać z poniższych linków:
Podpisanie uchwał
Sporządzone uchwały należy zapisać w formacie PDF.
Następnie trzeba je podpisać tak jak wcześniejszy plik XML (patrz. Podpisywanie sprawozdania krok po kroku).
Złożenie sprawozdania finansowego
Ostatnim etapem jest złożenie sprawozdania.
W tym roku sprawozdanie składamy tylko do KRS (online za pośrednictwem Ministerstwa Sprawiedliwości). Złożenie dokumentów jest bezpłatne.
Czas na dokonanie formalności jest to 15.07.2019 roku.
Złożenie sprawozdania krok po kroku
- Zakładamy konto na platformie S24. Osoby, które składały już sprawozdanie finansowe za 2017 rok, bądź zakładały spółkę online, mają już tam konto. Link do S24.
- Następnie logujemy na poniższej stronie:
https://ekrs.ms.gov.pl/rdf/rd/ - Wybieramy Przygotowanie i Składanie Zgłoszeń.
- Wciskamy Dodaj zgłoszenie oraz wpisujemy swój numer KRS.
- Wyświetlą się dane naszej spółki. Jeśli dane są poprawne, na samym dole wybieramy Dalej.
- Uzupełniamy dane zgłoszenia (patrz. Rejestracja nowego zgłoszenia)
- Wciskamy Dodaj dokument i po kolei dodajemy podpisane wcześniej sprawozdanie, uchwały oraz inne dokumenty, do sporządzenia których spółka była zobowiązana. Po dodaniu robimy Dalej.
- W następnym kroku musimy kolejno zapisać dokumenty, zweryfikować i na koniec je podpisać (każdy ze wspólników).
- Jeśli wszystko pójdzie dobrze, wyświetli nam się komunikat, że zgłoszenie zostało wysłane (patrz. poniżej).
Warto dla pewności wrócić do strony https://ekrs.ms.gov.pl/rdf/rd/
i Powiadomieniach sprawdzić, czy pojawiły się nowe wpisy (patrz. poniżej).
.
⇒ BLOG